Det utlovade inlägget om nässlorna och varför de är så bra och anses så nyttiga!

 
Vitaminernas fördelning per 100 gram:
  • A-vitamin 200 μg
  • Vitamin B1 0.2 mg
  • Vitamin B2 0.15 mg
  • Vitamin B3 0.8 mg
  • Niacinekvivalenter 1.8 mg
  • Vitamin B6 0.28 mg
  • Vitamin B9 194 μg
  • C-vitamin 175 mg
  • E-vitamin 1.64 mg
Mineralernas fördelning per 100 gram:
  • Fosfor 126 mg
  • Järn 10 mg
  • Kalcium 490 mg
  • Kalium 640 mg
  • Magnesium 86 mg
  • Natrium 116 mg
  • Selen 0.5 μg
  • Zink 1.7 mg
Och var har de hämtat sin information? Livsmedelsverket! Haha.

Jag ska nog ta och pulvrisera mina torkade nässlor. Då lär de ta betydligt mindre plats här!

"Nässlor är mycket näringsrik och anses traditionellt vara en ypperlig medicinalväxt. 1 tsk nässelpulver täcker exempelvis dagsbehovet av C-vitamin, flera mineraler mm. Nässlor är inflammationshämmande, avgiftande, urindrivande och bra för blodet och vid förstoppning. Nässlor kan även vara bra vid reumatism och eksem, grå starr, bra för magen och tarmarna. Nässlor har visat sig bra vid förstorad prostata. Nässlor sänker även blodsockernivån, se GI-värde.
 
Nässlor är bra för håret, blockerar bl.a. bildningen av  hormonet DHT (dihydrotestosteron) av testosteron. DHT kan leda till skallighet hos män. Nässelvatten i håret anses öka blodcirkulationen samt minska fettavsöndringen, därtill ge glans till håret samt göra håret mer fylligt."

Källa. Jag försökte gå vidare till källorna som denna sida använde, men den enda om brännässlor som fungerade var till en artikel i aftonbladet, och där fanns det inga mer källor att nysta vidare i.
 
I en annan av källorna fann jag information om nässlor och det var en tillgänglig bok i pdf-format. Sidan 95 behandlar brännässlan.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: