Virkade ljusmanschetter - ej stärkta, så de sladdrar lite. Men vad sjutton gör det?

Mönster för den intresserade! Detta är mitt eget mönster så länka väldigt gärna tillbaka till min blogg om ni sprider det!

20 lm, slut till en ring. Virka in tråden som hänger löst så att du slipper fästa den senare.

Varv 1: 2 lm, räknas som första st. Varvet ska totalt ha 35 st. Slut ihop med sm i andra lm.
Varv 2: 2 lm, 5 st. Hoppa över 1 st *2 lm, 6 st. Upprepa från * tills det finns fem påbörjade "blad". Slut ihop med sm i andra lm.
Varv 3: 2 lm, 5 st. *3 lm, hoppa över lm-båge, 6 st. Upprepa från *. Slut ihop med sm i andra lm.
Varv 4: 2 lm, 5 st tillsammans till en st-grupp. *8 lm, hoppa över lm-båge, 6 st tillsammans till en st-grupp. Upprepa från *. Slut ihop med sm i andra lm.
Varv 5: Sm till lm-båge. 1 lm, räknas som första fm, 9 fm. Fortsätta virka 10 fm i varje lm-båge. Slut ihop med sm i lm.
Varv 6: 1 lm, räknas som första fm, 4 fm, *3 lm, 10 fm. Upprepa från *. Slut ihop med sm i lm.

Och du är klar. Nu återstår bara att kapa tråden och fästa den.

För att lättare förstå beskrivningen titta på bilderna!

Kommentarer
Monica Andersson säger:

Hej!
Jag har virkat dina manschetter och vill fråga vilka garn har du använt. Undrar också var du har köpt "stjärnorna" som hänger på lampan i ljusstacken. Jag har själv dessa, men saknar dessa att köpa. Vet du var jag kan få tag i dom. Har bara två kvar alltså behöver jag några till.
Mvh
Monica Andersson

Svar: Ljusmanschetterna är inköpta på loppis/second hand. Går tråkigt nog inte att få tag i dem på vanliga affärer längre. Jag använder nästan alltid järbo 8/4 och storlek 2,5 på virknålen.
Anna Skarpsvärd

2015-12-05 | 18:43:21